Bardzo mało się pocę, czy to normalne?

Pewnie większość z Was po przeczytaniu tytułu stwierdzi: nic tylko się cieszyć! Pocenie się jest naturalnym dla naszego ciała zjawiskiem choć wciąż uznawanym za temat wstydliwy. O nadpotliwości mówi się wiele, w końcu plamy pod pachami, krople spływające z czoła czy nieestetyczne ślady na plecach uznawane są za coś obrzydliwego, z czym nie powinniśmy się wychylać. Warto zaznaczyć, że pot sam w sobie jest bezwonny a nieprzyjemny zapach powodują bakterie. Jakiś czas temu jeden z portali plotkarskich opublikował zdjęcia gwiazdy, która podczas ważnego wydarzenia miała na bluzce mokre plamy. Komentarze w stylu: 'ale obleśna', 'fujjjj', 'to jest obrzydliwe' musiały zostać napisane przez ludzi, którzy z pewnością opuścili kilka lekcji biologii w podstawówce. Stres w połączeniu z ciepłem fleszy i reflektorów, tłokiem oraz faktem, że nasza 'obleśna gwiazda' jest odpowiednio nawodniona sprawia, że mokre plamy mogą się pojawić. Na szczęście firmy prześcigają się w tworzeniu coraz to lepszych antyperspirantów, tabletek i sztyftów mających na celu powstrzymanie naszych ludzkich odruchów (co rzecz jasna ma dyskusyjny wpływ na nasze zdrowie i środowisko). Zgodzimy się, że w trakcie spotkania biznesowego, egzaminu czy negocjacji z szefem ludzkie odruchy nie są mile widziane ale trening czy aktywne spędzanie czasu to sytuacje, gdzie pot jest czymś normalnym a nie zawsze tak się dzieje. Dzisiejszego posta zdecydowałyśmy się stworzyć dla wszystkich osób, które pocą się bardzo mało albo wcale. Co to oznacza, czy to normalne i co mówi o naszym organizmie?

Ustalmy kilka faktów.
Termoregulacja skórna ciała pozwala naszemu organizmowi dostosować się do zmiany temperatury otoczenia. Dzieje się tak dzięki temu, że skóra podporządkowana jest pracy naszego mózgu. Ponadto bierze ona aktywny udział w mechanizmach takich jak podgrzewanie i chłodzenie drogą krwi, bierne przewodzenie ciepła przez skórę oraz chłodzenie poprzez pocenie się. Skupmy się na tym ostatnim mechanizmie. Aby organizm pozbył się nadmiaru ciepła musi przetransportować go z wnętrza na zewnątrz. Dlatego też rozszerzają się naczynia krwionośne i zwiększa przepływ krwi niosąc ze sobą ciepło, które nas ogrzewa. Pocenie się chroni przed przegrzaniem oraz udarem cieplnym.

Dlaczego się nie pocę?
Pot umożliwia właściwą termoregulację, czyli zdolność utrzymania optymalnej temperatury ciała. Sprawne działanie gruczołów potowych jest więc bardzo ważne w kwestii prawidłowego funkcjonowania organizmu. A co jeśli się nie pocę? Całkowity brak lub znacząco obniżone wydzielanie potu przez nasz organizm to anhydroza. Pamiętaj jednak, że pocenie się jest kwestią indywidualną. Jeśli więc trenując z przyjaciółką zauważasz, że ona ocieka potem a na Twoim czole pojawiło się raptem kilka kropel nie oznacza wcale, że coś z Tobą nie tak. Kwestia wytrenowania, nawodnienia, ilości gruczołów potowych i konkretnych cech organizmu odgrywa tu istotną rolę ale warto przeanalizować swój przypadek ze specjalistą bo zanik potliwości może nieść za sobą poważne skutki jak np. udar cieplny.

Do zahamowania wydzielania potu może przyczynić się kilka kwestii:
* przebyte choroby prowadzące do uszkodzenia gruczołów potowych lub zaburzenia ich unerwienia (choroby skóry, zaburzona praca tarczycy, cukrzyca, neuropatie, choroby uwarunkowane genetycznie, choroby psychiczne)
* skrajne odwodnienie organizmu
* zaburzony metabolizm

Co mogę z tym zrobić?
Skonsultuj się z dermatologiem i endokrynologiem, jeśli Twoje objawy Cię niepokoją. Warto wykonać szereg badań, przede wszystkim tarczyca i cukier oraz badania hormonalne. Dodatkowo postaraj się dużo lepiej nawadniać. Jedna butelka wody mineralnej zwykłej i jedna butelka wody wysoko zmineralizowanej dziennie znacznie poprawią funkcjonowanie Twojego organizmu.

Dodatkowo, dużym wsparciem może okazać się żel wspomagający wydzielanie potu. Wystarczy zaaplikować go w trakcie treningu smarując powierzchnię ciała warstwą preparatu. Zwiększona produkcja ciepła i potu podczas ćwiczeń przyspieszy osiągnięcie pożądanego efektu. Przed treningiem posmaruj brzuch żelem Sweet Sweat, w talii zaciśnij pas neoprenowy typu sauna a po zakończonym wysiłku przekonasz się, że ilość wylanych potów będzie wielokrotnie wyższa. Żel używany jest przez wielu zawodowych sportowców, między innymi przez Joannę Jędrzejczyk, która zbijając wagę przed walką musi rozprawić się z każdym nadprogramowym gramem tłuszczu. Żel wykonany jest z naturalnych składników może więc być używany bez ograniczeń. Sweet Sweat kosztuje około 110 zł ale jest bardzo wydajny więc spokojnie wystarczy na kilka miesięcy.

1 komentarz:

  1. Mam to samo. Czasem nawet myślę, że w podróż nie powinnam zabierać kulki, bo i tak nie potrzebuję :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 siostry bukowskie. , Blogger