poniedziałek, 12 października 2015

Jak radzić sobie z jesienną chandrą?

Krótkie dni, długie noce, brak słońca, chłód i łyse drzewa. Za oknem wiatr i deszcz, w głowie kosmate czarne myśli. Przed nami dwa najtrudniejsze miesiące w roku. Z powodu braku słońca nasz organizm produkuje więcej melatoniny, odpowiedzialnej za senność. Dodatkowo produkuje dużo mniej hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jak to przetrwać, żeby nie nabawić się depresji? Człowiek jest najbardziej bezproduktywny, gdy nie ma w nim energii. Dziś wcielam się w rolę Cioci Dobra Rada, która podpowie Wam jak nie dać się zapędzić w róg jesiennego przygnębienia.

1. DIETA NA DOBRY HUMOR.
Dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego ważne są witaminy i składniki mineralne. W warunkach dużego stresu warto zwiększyć w swoim jadłospisie ilość świeżych warzyw i owoców. Zadbajmy, aby znalazły się w nim papryka, kiszona kapusta, porzeczki, cytrusy czy herbata z dzikiej róży oraz żurawina. Gdy zaczniesz odczuwać pogorszenie nastroju, zjedz banana lub sałatkę z awokado.

2. ZWIEDZAJ.
Wolne weekendy spędzaj w sposób zaplanowany. Odwiedź miejsca, w których dotąd nie byłeś. W każdym mieście są muzea i wystawy, o których zwykle nie mamy pojęcia. Brzydka pogoda sprzyja zwiedzaniu. Możesz też wybrać się na weekendową wycieczkę do okolicznych miejscowości. W każdym rejonie Polski są niesamowite miejsca, warto je poznawać. Jeśli nie dysponujesz zbyt dużymi środkami zawsze możesz pojechać pociągiem (jakimś promocyjnym połączeniem), spać w schronisku albo hostelu, a zamiast w restauracjach jadać w mlecznych barach. Prócz miejsc historycznych można również odwiedzić winnice, gospodarstwa pasieczne, rezerwaty przyrody, punkty widokowe.

3. STWÓRZ JESIENNY NASTRÓJ.
Każda pora roku może być przyjemna, zwłaszcza wtedy, gdy wpuścisz ją do swojego domu. Stwórz w pokoju jesienny klimat. Pomogą w tym zebrane w parku liście, kasztany, orzechy, świece zapachowe, dynie i kwiaty. Upiecz cynamonowe ciasteczka, zrób grzańca i zaproś znajomych.

4. CZEKOLADA.
Czekolada zawiera cynk i selen, które podnoszą poziom endorfin, substancji hormonalnych, zapewniających doskonałe samopoczucie. W razie potrzeby sięgnij po czekoladę, najlepiej taką zawierającą więcej niż 70 % kakao.

5. DBAJ O CIAŁO.
Jesienią nosimy grube ubrania maskujące figurę. To wcale nie oznacza, że możemy przestać o siebie dbać. Odpadają sporty na świeżym powietrzu. Za to można wybrać się na basen, zajęcia z zumby albo kręgle.

6. OTACZAJ SIĘ KOLORAMI.
Ubieraj się kolorowo. Pobudzająco działają szczególnie: czerwony, różowy, żółty, zielony i pomarańczowy. Zmień dodatki w mieszkaniu, choćby poszewki na poduszki, doniczki czy zasłony. Zainwestuj w przyjazne gadżety np. etui na telefon, kubek, breloczek. Nie ubieraj się na czarno, unikaj ponurych smętnych kolorów.

poduszki- Zo- han 35 zł -----> KLIK!
case na telefon - Zo-han 35zł -----> KLIK!

7. DOMOWE SPA.
Zafunduj sobie relaksującą kąpiel. Dodaj do niej olejki zapachowe. Zrób sobie domowy peeling.
Peeling twarzy z mleka i miodu – łyżeczka miodu, łyżka drobno zmielonych migdałów oraz łyżeczka mleka odtłuszczonego (dla cery tłustej), łyżeczka mleka 2% (dla cery normalnej oraz mieszanej) lub łyżeczka śmietany (dla cery suchej). Po przygotowaniu peelingu nakładamy go na twarz oraz szyję, omijamy okolice oczu. Po kilku minutach przemywamy twarz ciepłą wodą.

8. CZEGO UNIKAĆ?
Na czarnej liście produktów, które źle wpływają na nasze samopoczucie są: mocna kawa i herbata, cola oraz nadmiar alkoholu, ponieważ wypłukują one z naszego organizmu magnez oraz witaminy z grupy B.

9. IDŹ NA GRZYBY.
Las Cię odpręży i odstresuje. Weź koszyk i nożyk i ruszaj na grzyby! Jeżeli nic nie znajdziesz to i tak na dobre Ci to wyjdzie. Grzybki są smaczne i pachnące. Można z nich zrobić pyszną zupę, tartę, albo dodać do makronu.